När du behöver skicka en retur
När du behöver skicka ett paket i retur, och din avsändare inte har skickat dig en retursedel, kan du använda vår sida Skicka Enkelt för att boka din frakt. Där betalar du själv fraktkostnaden vid bokningstillfället, och du lämnar in ditt paket utifrån hur du har bokat det. För information om hur du bokar frakten kan du utgå från vår guide.
När frakten är betald, kan du skriva ut etikett och fraktdokument. Vi skickar även dessa uppgifter till din mailadress. Ska ditt paket lämnas in och hämtas av mottagare på ombud, får du även en QR-kod separat och som du kan visa för vårt ombud, det för att skriva ut etikett.
Det är viktigt att inte den gamla paketlappens streckkod syns. Om den gör det, stryk gärna över den för att undvika att fel streckkod scannas vid hanteringen av ditt returpaket. På så vis blir det rätt från början.
Vi rekommenderar att du kommer överens med din avsändare om hur de önskar få sin retur innan du skickar paketet.